2023-04-03 15:41:41

Osvrt na javni događaj

Dana 29. ožujka 2023. godine učenici Industrijske strojarske škole (Stela Štajnkler, Adis Mujdić, Lorena Šimundić i Denis Alijagić) kroz kratke prezentacije upoznali su učenike Prve Ekonomske škole s važnošću recikliranja pojedinih vrsta sirovina koje skupljamo i zbrinjavamo u EKO kutku naše škole.

Učenici, a i djelatnici škola, dobili su ambalažu iskorištenih proizvoda, koju su prema oznakama na materijalu, odložili u ispravnu kutiju EKO kutka. Svaki od recikliranih sirovina ima svoju vrijednost. Sve što nas okružuje možemo iskoristiti na više načina što smo i naučili kroz ovu radionicu. Dajući mali doprinos prirodi svi zajedno možemo puno toga napraviti. Ova radionica je svima dala poticaj da razvijamo zdrave navike i čuvamo naš planet.

Zahvaljujemo svim učenicima koji su sudjelovali u ovom događaju. Događanje su organizirali nastavnica Mira Ognjen iz Druge Ekonomske škole i nastavnici Ivana Šutalo Dujmenović i Dragomir Bjelanović iz Industrijske strojarske škole.

U nastavku se upoznajte s prezentacijama učenika te pogledajte fotografije.

Stela Štajnkler nam je pokazala kako sasušene kore naranče i drugih agruma mogu biti nadomjestak kao ogrijevno sredstvo. Ujedno je istaknula da je količina vode koja je isparila u procesu sušenja važna za smanjivanje troškova odvoza otpada. Na primjeru jednog trgovačkog centra koji godišnje proda tisuću tona mandarina, količina vode u kori iznosi preko 130.000 litara. Učenici su oblikovali skicu kamiona za odvoz smeća koji iza sebe ima prikolicu s cisternom vode. Na pitanje što ste uradili s osušenom korom, učenica je odgovorila da su poklonili svojoj nastavnici iz vjeronauka koja se grije na drva. Nastavnica je dovršila eksperiment „Kora grije najbolje“ rekavši da je kora gorila žarkim plamenom skoro pola sata, a kućom se širio umirujući miris mandarina.

Učenici su dobili mandarine, a nakon toga kore odložili u kutiju za kore u Eko kutku.

Adis Mujdić je prezentirao važnost zbrinjavanja baterija zbog otrovnih tvari koje one sadržavaju. Pokazao je da je potrebno izmjeriti napon baterije i tek onda je odložiti u kantu za baterije koja se nalazi u donjem dijelu EKO kutka. Učenica Prve Ekonomske škole koja je mjerila uz Adisovu pomoć sretno je uzviknula: „Uspjela sam izmjeriti napon baterije.“

Lorena Šimundić kroz svoju prezentaciju je ukazala na rasprostranjenost aluminija u prirodi, ali i potrebu velike količine energije za dobivanje čistog aluminija. Istaknula je da se recikliranjem aluminija štedi energija i do 86%, te je stoga pozvala učenike i učenice Prve Ekonomske škole da provjere oznaku na ambalaži proizvoda. Zatim je uzela tubu i ukazala na dva simbola za vrstu materijala. Poklopac je odvila i stavila u kutiju s oznakom broj 2, a preostalu tubu u kutiju s oznakom ALu41.

Denis Alijagić je na primjeru boce bezalkoholnog pića pokazao da čep treba odložiti u kutiju s oznakom 2, a nakon toga zaostali sadržaj je izlio u veću posudu. Naglasio je da je važno sadržaj koji je zaostao isprazniti kako bi kasnije recikliranje izbjeglo dodatni trošak pranja. Ujedno je istaknuo da je zaostali sadržaj pun šećera i pogodan za proizvodnju bio etanola.

Adis je zatim uzeo bocu od mlijeka i naglasio da je u ovom slučaju čep potrebno odložiti u kutiju s oznakom broj 5, a tijelo boce u kutiju s oznakom broj 2. Ujedno je istaknuo da poklopčić od aluminija treba odložiti u kutiju  s oznakom Alu41.

Učenik je ovim postupkom ukazao na svu nelogičnost odlaganja otpada u žute vrećice u koje sada odlažemo i plastiku i metal.


Industrijska strojarska škola