I ove godine Industrijska strojarska škola iz Zagreba pridružila se međunarodnom projektu Eratostenov eksperiment, u kojem sudjeluju 105 zemalja, 5.877 škola, 35.913 učenika i 2.507 nastavnika diljem svijeta. Cilj eksperimenta je mjerenjem sjene štapa izračunati opseg Zemlje po meridijanu, koristeći metodu koju je još u 3. stoljeću prije Krista osmislio grčki matematičar Eratosten.
Mjerenje su 20. ožujka 2025. godine proveli učenici 2C razreda pod mentorstvom nastavnica Vanje Jug i Ivane Šutalo Dujmenović. Prije eksperimenta učenici su popunili obrazac na službenoj stranici projekta (Eratosthenes Experiment), izračunali koordinate naše škole pomoću alata GPS Coordinates te odredili vrijeme solarnog podneva putem kalkulatora NOAA Solar Calculator. Na dan eksperimenta, solarno podne bilo je u 12:03 po lokalnom vremenu.
Kako bi se učenici što bolje pripremili, prije samog mjerenja analizirali smo video sadržaje koji detaljno objašnjavaju postupak izvođenja eksperimenta:
Provedba eksperimenta
Točno u solarno podne postavili smo štap duljine 1 metar okomito na tlo te pet puta izmjerili duljinu njegove sjene u kratkim vremenskim razmacima. Kao konačan rezultat uzeli smo prosječnu vrijednost izmjerenih duljina, koja je iznosila 1,024 metra. Pomoću trigonometrije pravokutnog trokuta izračunali smo kut upada Sunčevih zraka, koji je iznosio 47,18°. Računanje smo proveli u matematičkom programu GeoGebra.
Budući da je puni krug 360°, omjer našeg izmjerenog kuta i punog kruga omogućio nam je da procijenimo opseg Zemlje. Na temelju udaljenosti između naše škole i hipotetske točke na ekvatoru izračunali smo opseg Zemlje, koji je iznosio 40.059 km. Kada se ovaj rezultat usporedi sa znanstveno utvrđenom vrijednošću ekvatorskog opsega Zemlje (40.075 km, prema satelitskim mjerenjima), uočavamo da naše mjerenje odstupa za samo 16 km, što potvrđuje visoku preciznost eksperimenta.
Ovim projektom učenici su na praktičan način primijenili matematička i geografska znanja te se povezali s vršnjacima iz cijelog svijeta, sudjelujući u ponavljanju jednog od najznačajnijih eksperimenata u povijesti znanosti.