Od školske godine 2021./2022. Industrijska strojarska škola [ISŠ] nositeljica je Erasmus akreditacije u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju, najvišeg priznanja na nacionalnoj razini koje dodjeljuje Agencija za mobilnost i programe Europske unije [AMPEU]. Škola je prepoznata kao primjer izvrsne provedbe aktivnosti mobilnosti u sklopu Akreditacije te je za razdoblje od 1. veljače 2025. do 1. veljače 2028. godine, od strane AMPEU-a, nagrađena Oznakom izvrsnosti. Zasluga je to ravnatelja ISŠ-a Nenada Pavlinića, koordinatorice Erasmus+ projekata Meri Ružević te članova Erasmus+ školskog projektnog tima koji u školi djeluje od 2018. godine u sastavu Iva Bojčić, Josip Filić, Dubravko Glivetić, Kristinka Lemaić i Mate Sabol. Do trenutka pisanja ovog teksta mogućnost učenja u inozemstvu s ciljem osnaživanja strukovnih vještina kao i s ciljem poticanja na cjeloživotno učenje imalo je 135 učenika, ravnatelj i 24 nastavnika ISŠ-a.
Najnovija mobilnost učenika provedena je od 2. do 15 veljače 2025. godine u okviru Erasmus+ projekta “Accredited projects for mobility of learners and staff in vocational education and training”. Četrnaestorica učenika ISŠ-a dobili su priliku proširiti svoja znanja i vještine sudjelovanjem u stručnoj praksi u španjolskom gradu Malagi. Tijekom razdoblja od dva tjedna šestorica učenika u zanimanju instalater grijanja i klimatizacije (Domagoj Čiš, Marko Derviš, Borna Jus, Josip Toma, Jan Potesak i Dominik Potočki) te osmorica učenika u zanimanju CNC operater (Leo Došen, Antonio Grgić, Vito Kušt, Leon Levak, Kristijan Lorić, Antonio Mandir, Leo Supina i Marko Zorić) stjecali su vrijedno međunarodno iskustvo u stvarnom radnom okruženju. Učenicima su u pratnji bile nastavnice Kristinka Lemaić i Meri Ružević.
Učenici u zanimanju CNC operater Antonio Grgić i Leon Levak svoju desetodnevnu praktičnu nastavu odrađivali su u tvrtki Forja Roja zajedno s osmoricom učenika iz zagrebačke Strojarske tehničke škole Fausta Vrančića koji se obrazuju u zanimanju strojarski tehničar. Kao što se već nekoliko godina zaredom pokazalo u okviru natjecateljskih disciplina Strojarske tehnike te CNC i CAD/CAM tehnologije na Državnom natjecanju učenika strukovnih škola WorldSkills Croatia, najbolji učenici ISŠ-a u zanimanju CNC operater po znanju i vještinama konkurentni su učenicima četverogodišnjih strukovnih škola diljem Hrvatske. Činjenica koja osobito veseli je i kontinuirano sudjelovanje učenika čije znanje je obogaćeno tijekom Erasmus+ mobilnosti, u međusektorskim WorldSkills Croatia smotrama Obrazovnog sektora Strojarstvo, brodogradnja i metalurgija na kojima učenici nižu odličja. Svoje španjolsko Erasmus iskustva učenici Leo Došen i Kristijan Lorić stjecali su na praksi u tvrtki Aeromill S.L. dok su Vito Kušt, Antonio Mandir, Leo Supina i Marko Zorić svoje znanje nadograđivali u tvrtki Reciclanova Man S.L. Učenici su na radna mjesta raspoređeni na temelju životopisa koji su napisali te online razgovora koji su provedeni sa španjolskim koordinatorom mobilnosti. Svi učenici dodatno su utvrdili i poboljšali ključne ishode učenja te su rukovali CNC tokarilicama i glodalicama uz primjenu naprednih tehnoloških postupaka, ali su se osposobljavali i za postupke održavanja CNC strojeva kako bi se osigurala njihova dugotrajna funkcionalnost i sigurnost rada. Učenici su razvijali vještine pravilnog postavljanja i centriranja alata i obradaka kako bi se omogućilo precizno podešavanje parametara obrade u skladu s tehničkim zahtjevima. Primjena standarda kvalitete važan je dio posla CNC operatera te su učenici kontrolirali izrađene dijelove pomoću mjernih alata i instrumenata i na taj način osiguravali usklađenost s tehničkom dokumentacijom.
Učenici u zanimanju instalater grijanja i klimatizacije nisu obavljali stručnu praksu samo u Malagi, već su sustave za klimatizaciju i grijanje uključujući i solarne panele postavljali i u Marbelli, još jednoj predivnoj španjolskoj turističkoj destinaciji. Učenik Domagoj Čiš radio je u tvrtki Almod House Property Management S.L. čije sjedište je bilo vrlo blizu tvrtke Climanova S.L. u kojoj je na praksi bio Marko Derviš te su učenici putovali zajedno do sjedišta tvrtki u Marbelli. Učenici Josip Toma i Jan Potesak radili su u tvrtki Electronica Torcal S.L. dok su Borna Jus i Dominik Potočki vještinu rada u multikulturalnim timovima razvijali u tvrtki Climatizaciones Malaga 2000. Kao i u Hrvatskoj učenici su imali priliku postavljati, spajati i puštati u rad različite sustave grijanja, hlađenja i ventilacije pri čemu su savladavali tehnike savijanja, rezanja i spajanja cijevi različitih materijala. Učenici su imali priliku upoznati se s naprednim rješenjima sustava grijanja i klimatizacijskih koji su ključni za ugodnu mikroklimu i energetsku učinkovitost u zgradama.
Osim stručnih kompetencija, svi učenici su tijekom mobilnosti razvili i niz generičkih i osobnih vještina koje će im koristiti u budućem profesionalnom i privatnom životu. Rad u međunarodnom okruženju omogućio im je poboljšanje komunikacijskih vještina na stranom jeziku te prilagodbu timskom radu u multikulturalnim timovima gdje su učili kako surađivati s kolegama različitih kultura i radnih navika. Boravak u Španjolskoj pridonio je razvoju samostalnosti i odgovornosti jer su učenici morali upravljati vlastitim vremenom, organizirati svakodnevne obveze i snalaziti se u novom okruženju. Suočavanje s izazovima poput drugačije hrane, prilagodbe na novu rutinu te dijeljenja sobe s vršnjacima potaknulo je njihovu toleranciju, fleksibilnost i sposobnost rješavanja nesuglasica na konstruktivan način. Tijekom svakodnevnih radnih zadataka i života u novoj sredini, učenici su ojačali snalažljivost, samopouzdanje i sposobnost donošenja odluka što će im biti izuzetno korisno u budućem profesionalnom razvoju i osobnom životu.
Učenici su doista uživali provodeći slobodno vrijeme u Malagi. Grad je to na jugoistočnoj obali Španjolske poznat po svojoj bogatoj povijesti, prelijepim plažama i kulturnim znamenitostima. Učenici su posjetili Muzej Malage gdje su imali priliku upoznati se s izložbama koje obuhvaćaju bogato naslijeđe ovog grada i to od antičkih vremena do moderne umjetnosti. Osim toga, učenici su u Malagi su obišli i nogometni stadion istoimenog kluba gdje su saznali više o povijesti nogometnog kluba i njegovim uspjesima. Neizostavan dio boravka bio je i posjet Gibralfaru, povijesnoj utvrdi koja pruža spektakularan pogled na grad i obalu. Učenici nisu propustili šetnje uz plažu Malage gdje su uživali u mediteranskoj klimi i ljepoti obale.
Tijekom mobilnosti učenici su imali priliku posjetiti Gibraltar, britanski teritorij na južnom vrhu Iberijskog poluotoka, poznat po svojoj bogatoj povijesti. Vidjeli su slavnu gibraltarsku stijenu s koje se pruža jedinstven pogled na Europu i Afriku, a posebno ih je oduševio susret s berberskim makakijima, jedinim divljim majmunima u Europi. Učenici su istražili i tunelski sustav iz Drugog svjetskog rata gdje su saznali više o povijesnom i strateškom značaju Gibraltara. Šetajući ulicama, osjetili su posebnu atmosferu ovog multikulturalnog mjesta u kojem se miješaju britanski i španjolski utjecaji.
Sudjelovanjem u ovoj Erasmus+ avanturi učenici su stekli praktično iskustvo koje će im olakšati zapošljavanje i daljnji profesionalni razvoj. Po završetku mobilnosti, učenici i njihovi roditelji ispunili su ankete o iskustvu, a dojmove su svi redom ocijenili izuzetno pozitivno što je jasno vidljivo na poveznicama koje dijelimo: dojmovi učenika i dojmovi roditelja
Osim u anketama roditelji učenika izrazili su svoje zadovoljstvo provedbom mobilnosti i pri dočeku svoje djece na zagrebačkom aerodromu ističući koliko je ovo iskustvo obogatio obrazovanje njihove djece, a gospodin Dario Kušt otac učenika u zanimanju CNC operater Vita Kušta poslao je poruku sljedećeg sadržaja:
“Poštovane profesorice, vjerujte mi da mi je izuzetno drago što moje dijete pohađa vašu školu. Ni pomislili nismo da će mu se toliko dopasti taj smjer i da će se u potpunosti pronaći u tome. Nema dovoljno riječi hvale za ono što ste mu u ove tri godine obrazovanja ponudili, posebno vas dvije koje toliko sebe dajete u Erasmus programu da bi vaši učenici dobili nešto što će zasigurno pamtiti cijeli život. Djeca trenutno nisu ni svjesna koliko je to velika stvar i pitanje je hoće li ikada u životu imati priliku ponoviti isto ili barem turistički posjetiti sve države i gradove u kojima su bili. Smatram da je svaki roditelj koji je poslao svoje dijete u program Erasmus ponosan na svoje dijete i vjerujem da je jednako zahvalan kao sto smo to moja supruga i ja! Program Erasmus je dokaz da se u životu isplati biti dobar i potvrđuje izreku da se dobro dobrim vraća! Iskreno mi je žao što našem sinu ovo posljednja godina redovnog obrazovanja, ali siguran sam da neće stati s učenjem. Vjerujem da je u ove tri godine postavio dobro temelje za daljnje puteve koji ga čekaju u životu. Još jednom veliko hvala ravnatelju, svim profesorima i vama dvjema posebno što ste nam čuvali dijete, obrazovali ga i doprinijeli oblikovanju njegove osobnosti! Puno sreće i uspjeha u budućim izazovima i pokusajte nastaviti jednako dobro dalje raditi s generacijama koje dolaze.“
Evidentno je da je ovaj projekt ne samo obogatio učenike na svim razinama, već je ojačao i suradnju škole s obiteljima čime je dodatno potvrđena vrijednost Erasmus+ programa. Pozitivne povratne informacije roditelja i njihovo oduševljenje postignutim rezultatima, jasno pokazuju da je projekt imao dugoročni utjecaj na učenike, ali i na širu zajednicu. Ovaj uspješan primjer suradnje između škole, obitelji i međunarodnih partnera još jednom dokazuje koliko Erasmus+ doprinosi razvoju mladih ljudi pripremajući ih za izazove budućnosti i ostavljajući im trajne uspomene i vrijedna iskustva.