Francusko Erasmus+ iskustvo u okviru projekata COVET II i COVET III
Autor: Karmen Mott Bingula, 11. 12. 2021.
Suautori izvještaja su Karmen Mott Bingula, Kristinka Lemaić i Nenad Pavlinić. Industrijska strojarska škola, nakon stanke uslijed pandemije bolesti COVID-19, nastavlja aktivnosti na razvoju strukovnog obrazovanja i osposobljavanja učenika te razvoju profesionalnih vještina odgojno-obrazovnih djelatnika u području europske mobilnosti i suradnje u okviru Erasmus+ projekata COVET II i COVET III, COmpetitive VET for learners and teachers II i III. Erasmus+ mobilnost učenika, nastavnica i ravnatelja Industrijske strojarske škole (ISŠ) u Toulouseu u Francuskoj značajno je doprinijela razvoju njihovih osobnih i profesionalnih kompetencija. Učenici u zanimanju automehaničar Patrick Miklić, Martin Bilkić, Stjepan Car, Ivan Klarić, Ivan Hodak, Stjepan Mihalinčić, Ivan Pekić i Dorian Posedel u pratnji nastavnice izvrsne savjetnice strojarske skupine nastavnih predmeta Karmen Mott Bingula, otputovali su u subotu 20. studenoga 2021. godine u Toulouse u Francuskoj u okviru projekta COVET II. Učenici ISŠ-a i nastavnica Karmen Mott Bingula boravili su u Francuskoj 14 dana, a tijekom drugog tjedna stručnog usavršavanja pridružili su im se ravnatelj savjetnik Nenad Pavlinić i voditeljica praktične nastave mentorica Kristinka Lemaić u okviru projekta COVET III. Učenicima, nastavnicama i ravnatelju pružena je prilika za susrete na europskoj razini i međusobnu usporedbu vještina: različite metode rada, radno okruženje te usporedba ishoda učenja za učenike koji se obrazuju po redovnom programu, no i za učenike koji imaju teškoće u učenju te se obrazuju po redovnom programu s individualizacijom postupaka ili po redovnom programu s prilagodbom sadržaja i postupaka. Klikom na "više" pogledajte fotografije i pročitajte detaljniji izvještaj s mobilnosti.
Po dolasku u Toulouse učenici ISŠ-a iskoristili su vikend za upoznavanje s novom sredinom. U pratnji gospodina Zdravka Cerovečkog predsjednika d’association CROATIE-OCCITANIE te ravnatelja škole Lycée polyvalent Joseph Gallieni gospodina Sébastiena Juléa, učenici su se smjestili i dobili osnovne upute o planiranim aktivnostima za vikend i početak radnog tjedna. Prvo poslijepodne učenici su proveli u šetnji gradom i neobaveznom i opuštenom razgledavanju.
Francuski domaćini za nedjeljno prijepodne organizirali su posjet Cite de l’Espace, muzeju posvećenom svemiru i njegovom istraživanju, astronomiji i astronautici. Muzej je smješten u neposrednoj blizini Toulousea i jedini je takve vrste u Europi. Dio postave muzeja raspoređen je u nekoliko zgrada u kojima su učenici mogli razgledavati izloške iz različitih svemirskih programa, uživati u interaktivnim sadržajima na temu svemira, gledati kino-projekcije, ulaziti u simulatore te naučiti mnoge zanimljivosti o svemiru. Na otvorenom dijelu smještene su replike raketa, satelita, lunarnih modula u prirodnoj veličini. Osim replika, izloženi su i originali iz donacije različitih svemirskih programa. Učenike je pratilo lijepo vrijeme te su sa zanimanjem mogli razgledati sve izložene eksponate. Naročito ih je zaokupila maketa Solarnog sustava na otvorenom, u kojoj su mogli iz pozicije Sunca uspoređivati veličine planeta, trajanje njihovih godina i proučavati njihova obilježja.
Nakon ručka na terasi muzeja, učenici su u pratnji nastavnice Karmen Mott Bingula krenuli u razgledavanje grada i njegovih znamenitosti. Posjetili su baziliku Saint-Sernina koja je izgrađena tijekom 11.-13. st. u čast Svetog Sernina, prvog biskupa Toulousa; Jakobinsku crkvu koja datira iz istog perioda te čitav niz živopisnih ulica- i trgova užeg centra grada. Prošetali su po Pont Neuf koji je, unatoč svom imenu Novi most, najstariji most grada izgrađen u 16. st. Tijekom obilaska grada učenici su imali zadatak upoznati se s funkcioniranjem javnog gradskog prijevoza u Toulouseu jer će sami odlaziti na praktičnu nastavu u različite servise koristeći gradski prijevoz. Upotrebom mobilne aplikacije i stečenim iskustvom, svaki učenik je do kraja dana znao na koji način će najbrže stići do svog auto-servisa.
Prvi radni tjedan započeo je radnim sastankom svih učenika i nastavnika koji sudjeluju u projektu. Učenike ISŠ-a dočekali su plakati dobrodošlice na engleskom i hrvatskom jeziku. Ravnatelj Lycée polyvalent Joseph Gallieni, gospodin Sébastien Julé održao je pozdravni govor nakon kojeg su se učenici ISŠ-a i francuski učenici predstavili jedni drugima. Prema organiziranom rasporedu, svaki učenik ISŠ-a dobio je francuskog kolegu naučnika, nastavnika za kontakt sa servisnom radionicom u kojoj će obavljati stručnu praksu te pratnju za prvi radni dan i upoznavanje s novim radnim mjestom. Nakon toga organiziran je obilazak škole Lycée polyvalent Joseph Gallieni, školskih radionica te poligona za učenike vozače. Tijekom ponedjeljka uz učenike je bio i gospodin Zdravko Cerovački koji je nesebično pomagao prevođenjem, savjetima, različitim informacijama te je bio i pratnja nekolicini učenika do njihovih radnih mjesta u servisnim radionicama.
Prvi radni tjedan prošao je vrlo uspješno. Osam učenika ISŠ-a bilo je raspoređeno na praktičnu nastavu u sedam servisnih radionica; Volvo Trucks Center, Vecteur Auto, PSA Retail, DAF – GSVI, MIDI Diesel, Norauto Gramont i BMW Pelras. Učenici su bili srdačno dočekani u svojim auto-servisima te su mogli pokazati svoja znanja i vještine i naučiti nešto novo. Učenici ISŠ-a na najbolji mogući način uvjerili su se da je za razumijevanje i usvajanje znanja istinita izreka koja govori: „Reci mi i zaboravit ću. Pokaži mi i možda ću zapamtiti. Uključi me i razumjet ću.“ Po povratku s praktične nastave i kraćeg odmora, učenici su svaku večer održali kraći sastanak s nastavnicom u pratnji; govorili su o dojmovima radnog dana, razmjenjivali iskustva i pisali dnevnik praktične nastave. Nakon večere, učenici bi ostatak dana proveli u prostoriji za društvene igre, vježbajući u maloj teretani, gledajući TV ili se odmarajući u svojim sobama.
Nakon poprilično hladnog tjedna, drugi vikend boravka u Toulouseu započeo je sunčanom subotom pa su učenici u pratnji nastavnice krenuli u još jedan obilazak grada. U samom centru, kod gradske vijećnice Capitol, posjetili su nekoliko suvenirnica, i šetali centrom prema trgu Place Saint Pierre koji je smješten na samoj obali rijeke Garonne. S trga se pruža predivan pogled na rijeku, nekoliko obližnjih mostova i zgrade starog grada. Šetnjom uz rijeku Garonne, učenici su mogli doživjeti grad na poseban način. Za kraj razgledavanja, učenici i nastavnica Karmen Mott Bingula posjetili su park Grand Rond koji je smješten unutar velikog kružnog toka te mostićima povezan s predivnim parkovima Jardin Royal i Jardin des Plantes. Nakon prvog radnog tjedna prepunog uzbuđenja i novosti, učenici su mogli iskoristiti sunčan dan za odmor, opušteno druženje i fotografiranje.
U nedjelju 28. studenoga 2021. učenicima su se u Toulouseu pridružili ravnatelj ISŠ Nenad Pavlinić i voditeljica praktične nastave Kristinka Lemaić koji su svoje profesionalne kompetencije usavršavali u okviru projekta COVET III. Ljubazni domaćini organizirali su za sve posjet muzeju Aeroscopia. Muzej zrakoplovstva smješten je u Blagnacu blizu Toulousea. Učenici, nastavnice i ravnatelj mogli su razgledati različite modele putničkih i vojnih zrakoplova, pratiti povijesni razvoj zrakoplovstva, vidjeti Concord te prošetati kroz unutrašnjost Airbus a380 – najvećeg putničkog zrakoplova na svijetu.
U ponedjeljak 29. studenoga 2021. nastavnica Karmen Mott Bingula, voditeljica praktične nastave Kristinka Lemaić i ravnatelj Nenad Pavlinić, u pratnji gospodina Zdravka Cerovečkog i ravnatelja Sébastiena Juléa, obišli su suvremeno opremljene učionice i radionice škole Lycée polyvalent Joseph Gallieni. Škola broji 1100 učenika u zanimanjima sektora Transport, logistika i mobilnost, a učenici se obrazuju u zanimanjima tehničar logistike, automehaničar i vozač kamiona. Ravnatelj Julé upoznao je sve prisutne s poviješću škole te je istaknuo da je zgrada škole nakon eksplozije tvornice umjetnih gnojiva AZF 2001. godine bila potpuno uništena, no obnovljena je u kratkom roku i to na terenu od 40 ha te od tada bilježi neprestan rast kvalitete strukovnog obrazovanja i osposobljavanja svojih učenika. Zajednička poveznica svih radionica škole Gallieni je da je njihova izvrsna opremljenost vezana ugovorima sa svim proizvođačima vozila i opreme za logistiku u Francuskoj što je rezultiralo odličnim uvjetima za rad i razvoj učeničkih profesionalnih vještina.
Škola Gallieni pripada društvenom sektoru koji vodi CAMPUS za transport TOULOUSE Metropol. CAMPUSI u Francuskoj slične su strukture kao regionalni centri kompetentnosti u Hrvatskoj. Razlika je u tome da CAMPUSI u Francuskoj postoje već dulje vrijeme te su dostigli zavidni nivo funkcioniranja obrazovanja i osposobljavanja za potrebe svijeta rada. Princip funkcioniranja CAMPUSA je da su gospodarski sektori u regijama Francuske podijeljeni u tzv. „klastere“ sa zajedničkim ciljem da, uz pomoć gospodarstva, CAMPUSI osiguraju sva zanimanja potrebna na tržištu rada, od radnika s trogodišnjim i četverogodišnjim obrazovanjem do inženjera.
Djelatnici ISŠ-a imali su priliku u školi Gallieni nazočiti sastanku s koordinatoricom programa ULIS, gospođom Colmbeau. U programu ULIS, po preporuci regije, sudjeluju učenici s težim teškoćama u učenju. Francuski program ULIS upravlja ljudskim i materijalnim resursima potrebnim kako bi se učenici s teškoćama na najbolji mogući način uključili u obrazovanje. Program ULIS pri tome se ravna načelom europskog stupa socijalnih prava: „Svi imaju pravo na kvalitetno i uključivo obrazovanje, osposobljavanje i cjeloživotno učenje kako bi održali i stekli vještine s pomoću kojih mogu u cijelosti sudjelovati u društvu i uspješno se kretati na tržištu rada.“ Gospođa Colmbeau ima poseban suvremeno opremljeni prostor u kojem organizira dodatne aktivnosti i konzultacije za učenike koji su u programu ULIS. Program ULIS u školi Gallieni obuhvaća 20 učenika, a gospođa Colmbeau na raspolaganju je svim nastavnicima škole Gallieni, školskom psihologu i medicinskoj sestri ukoliko trebaju dodatnu pomoć ili savjet za stotinjak učenika s teškoćama koji nisu u programu ULIS. Djelatnici ISŠ-a razmijenili su s gospođom Colmbeau iskustva o inkluziji učenika slabijih sposobnosti u redovan program obrazovanja te su zaključili da je za učenike s posebnim potrebama iznimno važna psihološka i socijalne dimenzije obrazovanja s manjim naglaskom na kurikulum ili ocjene. Učenici s individualizacijom postupaka i/ili sadržaja trebaju još bolje razrađeni sustav koji im može biti od pomoći. Svi prisutni sastanku složili su se da postupci vezani uz inkluziju učenika trebaju biti internacionalni, razjašnjeni i dobro definirani u čemu program Erasmus+ može biti od velike pomoći. Sudjelovanje učenika s teškoćama u učenju u mobilnostima programa Erasmus+, osim obrazovnog ima i odgojni efekt jer se nastavni sadržaji povezuju sa svakodnevnim životom te učenici boravkom u inozemstvu imaju priliku za vježbanje „životnih“ vještina.
U narednim danima svog francuskog Erasmus+ iskustva izvrsno organiziranog od strane gospodina Cerovečkog, ravnatelj Nenad Pavlinić i voditeljica praktične nastave Kristinka Lemaić, posjetili su CFAI Midi-Pyrenees obrazovni centar u kojem su imali sastanak s gospodinom Abellaom, ravnateljem sektora metaloprerađivačke industrije te gospodinom Ronanom Mortellecom koji vodi upravu za izobrazbu regionalne podružnice sindikata UIMM – najsnažnije je to udruga poslodavaca u sklopu MEDEF-a, francuske udruge poslodavaca. Ravnatelj Pavlinić i voditeljica praktične nastave Lemaić tako su saznali da CFAI obrazovni centri, kojih ima četiri u regiji Occitanie i spadaju u tzv. privatni sektor, postoje već tridesetak godina. Razlika u odnosu na državni sektor i npr. školu Gallieni je u tome što su programi obrazovanja učenika prilagođeni potrebama industrije jer po mišljenju poslodavaca državne strukovne škole ne zadovoljavaju u potpunosti potrebe industrije. CFAI obrazovni centri obavezni su slijediti propisane obrazovne programe, ali mogu uvesti dodatne nastavne predmete u skladu s potrebama industrije. Svi učenici imaju radni ugovor i plaćeni su od svog poslodavca, a obrazuju se dinamikom da su dva tjedna na nastavi u školi tj. obrazovnom centru, a dva tjedna kod poslodavaca. Gospodin Abella i gospodin Mortellecom iz CFAI obrazovnog centra izrazili su želju za nastavkom suradnje s ISŠ-om uz mogućnost obostrane mobilnosti učenika.
Ravnatelj Pavlinić i voditeljica Lemaić posjetili su Academie de Toulouse koja je ispostava Ministarstva obrazovanja za područje Haute Garonne. Academie de Toulouse prati i pomaže u razvoju 700 000 učenika općeobrazovnih i strukovnih škola i 52 000 nastavnog i nenastavnog osoblja o čemu je govorio gospodin Jean Solito koje je također pokazao interes za suradnju s ISŠ-om vezano za mobilnosti učenika u programu Erasmus+. Gospodin Solito upoznao je svoje goste iz Hrvatske s primjerom prakse da francuski učenici na mobilnosti odlaze u trajanju od po dva mjeseca pri čemu nastavnik u pratnji ostaje svega nekoliko dana s učenicima.
Ravnatelj Pavlinić i voditeljica Lemaić posjetili su tvrtku DMS Education koja proizvodi alate i uređaje za strukovne škole te se želi povezati s hrvatskim regionalnim centrima kompetentnosti kako bi pomogla u njihovom opremanju, a istog dana ravnatelj i voditeljica bili su i u školi Lycée professionnel Eugène Montel gdje su razmjenjivali iskustva s djelatnicima škole o metode rada te uspoređivali ishode učenja za učenike pojedinih zanimanja. Škola Lycée professionnel Eugène Montel izrazito je usmjerena prema ciljevima održivog razvoja te potiče upotrebu tehnologije u službi zelene škole. S djelatnicima škole Eugène Montel razgovaralo se i o prednostima i izazovima cjelodnevne nastave. Škole koje su djelatnici ISŠ-a posjetili u Francuskoj u svom sastavu imaju učeničke domove u kojima borave učenici iz mnogih francuskih regija.
U učeničkom domu škole Lycée polyvalent Joseph Gallieni ugodno su smješteni bili učenici ISŠ-a koji su i tijekom drugog tjedna svog boravka u Francuskoj obavljali stručnu praksu u svojim servisnim radionicama. Nastavnica Karmen Mott Bingula posjetila je svakog učenika na njegovom radnom mjestu i tijekom kraćeg razgovora provjerila kako se pojedini učenik snašao te kako je prihvaćen na praktičnoj nastavi. Kao što su učenici i sami izvještavali tijekom prvog tjedna boravka u Toulouseu, svi djelatnici servisa pokazali su iznimno srdačnu dobrodošlicu i susretljivost te pružili svim učenicima mogućnost učenja i sudjelovanja u poslovima uz prijateljsku komunikaciju.
Petak, 3. prosinca 2021. bio je zadnji radni dan u auto servisima za učenike ISŠ-a. Nakon oproštaja od svojih domaćina u pojedinim servisnim radionicama, učenici su se vratili u školu Joseph Gallieni gdje su domaćini organizirali ručak i završni sastanak. Završnoj svečanosti prisustvovali su učenici ISŠ-a, i učenici škole Joseph Gallieni, nastavnici-mentori i ravnatelj škole domaćina Sébastiena Julé, nastavnica Karmen Mott Bingula, voditeljica praktične nastave ISŠ-a Kristinka Lemaić te ravnatelj ISŠ-a Nenad Pavlinić. Na završnom skupu učenicima su uručeni certifikati te je svaki učenik ukratko izložio svoje dojmove o protekla dva tjedna provedena u Francuskoj. Učenici ISŠ-a zahvalili su se domaćinima na organizaciji i gostoprimstvu, a učenici škole Joseph Gallieni izrazili su veselje predstojećem posjetu Zagrebu. Nakon govora podrške i zahvale obaju ravnatelja, učenici i nastavnici obje škole nastavili su prijateljske razgovore u opuštenoj atmosferi.
Posljednju večer u Francuskoj učenici su iskoristili da u pratnji nastavnica i ravnatelja ISŠ-a ponovno posjete centar grada Toulousea i uživaju u božićnom ugođaju ispred gradske vijećnice Capitol.
Evidentno je da program Erasmus+ omogućuje mladima da uvide različitost i bogatstvo kulture Europe, a učenjem na radnom mjestu osnažuju svoje generičke kompetencije jer učenici razvijaju samopouzdanje i motivaciju, aktivno sudjeluju u procesu vrednovanja i samovrednovanja ostvarenih ishoda učenja, preuzimaju odgovornost za vlastito učenje kao i za za razvijanje kompetencija upravljanja karijerom, stječu novo radno iskustvo kako bi se što jednostavnije uključili u svijet rada ili donijeli odluku o nastavku obrazovanja. Sve to, uz razvoj profesionalnih vještina, uspjeli su ostvariti učenici ISŠ-a boraveći u Francuskoj. Dva tjedna provedena u Toulouseu ostati će svim učenicima ISŠ-a u nezaboravnom sjećanju te će obogatiti njihovo osobno i stručno iskustvo.
Zahvaljujući izvrsnoj organizaciji koordinatorice projekata Competitive VET for learners and teachers II i III, COVET II i III, nastavnice savjetnice strojarske skupine nastavnih predmeta Meri Ružević i sjajnim partnerima u Francuskoj, ova je mobilnost omogućila svim sudionicima jačanje samopouzdanja u području vlastitog rada i napretka.
Agencija za mobilnost i programe Europske unije odobrila je Industrijskoj strojarskoj školi projekt mobilnosti učenika i nastavnika za aktivnost KA1 u području strukovnog obrazovanja i osposobljavanja programa Erasmus+. Projekt pod nazivom Competitive VET for learners and teachers predviđa obavljanje dvotjedne stručne prakse u obrtničkim radionicama i poduzećima u Francuskoj (Tulus) i Irskoj (Dublin). Mobilnost je namijenjena učenicima u zanimanju CNC operater, automehaničar i tehnički crtač. Zanimanja po državama:
1. Francuska (16 dana, 8 učenika):
- CNC operateri
Mobilnost je namijenjena učenicima sadašnjih prvih i drugih razreda.
2. Irska (10 učenika):
- pet automehaničara
- pet tehničkih crtača
Mobilnost je namijenjena učenicima sadašnjih prvih i drugih razreda.
Projekt će se provoditi tijekom školske godine 2018./2019. kada će se početi i zaprimati prijave učenika. Nakon prikupljanja prijava, učenici sudionici odabrat će se prema sljedećim kriterijima:
- prosjek ocjena iz zadnjeg završenog razreda (najmanje dobar uspjeh)
- vladanje
- znanje engleskog jezika
- poznavanje i razumijevanje struke
- vježbe i praktična nastava u školi
- praktična nastava izvan škole
- motivacija
Učenici čije je vladanje vrednovano kao „loše“, učenici koji imaju izrečenu odgojnu mjeru Ukora Razrednog vijeća ili Opomenu pred isključenje nemaju pravo sudjelovati u projektu. Odabrane učenike povjerenstvo će rasporediti na mjesto mobilnosti sukladno njihovim zanimanjima, godini obrazovanja, znanju engleskog jezika kao i raspoloživom broju mjesta za pojedinu državu mobilnosti. Napominjemo da će boravak u inozemstvu za učenike biti u cijelosti besplatan, tj. troškovi će se pokriti iz sredstava odobrenih za projekt.
Avenija Marina Držića 14, Zagreb
e-mail: iss@ss-industrijska-strojarska-zg.skole.hr
01/6156 611 01/6152 955
01/6457 207
01/6457 208; 01/6457 209
Pitanja i primjeri zadataka za popravne i razredne ispite te za svladavanje gradiva za sve predmete.
ENGLESKI JEZIK, 1. r..doc
Matematika 1. raz.doc
POVIJEST- 1. raz..ppt
BIROTEHNIKA 1. raz. TC.xls
TJELESNA I ZDRAVSTVENA KULTURA 1. raz..doc
Nacrtna geometrija i tehnicko crtanje I.d Tehnicki crtaci.doc
Tehnicko crtanje JMO - 1. raz..doc
Racunalstvo, Osnove racunalstva I. razred.docx
Tehnicki materijali.ppt
HRVATSKI JEZIK - 2. RAZRED.docx
ENGLESKI JEZIK, 2. r..doc
Matematika 2 razred.doc
MATEMATIKA 2. raz. JMO.doc
Tehnicka mehanika - 2. raz..doc
TEHNOLOGIJE STROJARSKIH INSTALACIJA - 2. raz..doc
Elementi strojeva i protoka - 2. raz..doc
ELEMENTI STROJEVA-2. raz..doc
ELEMENTI STROJEVA I KONSTRUIRANJE- 2. raz..doc
TEHNICKO CRTANJE-IZBORNI-2. raz..doc
TEHNIKA MOTORNIH VOZILA - 2. raz..docx
Tehnika motornih vozila - 2. r IZBORNI.docx
TZK -2. raz..doc
Tehnicka mehanika II.g cnc operateri.docx
PITANJA ZA RAZREDNI-POPRAVNI ISPIT IZ TEHNICKE MEHANIKE II.g.docx
Tehnologija odrzavanja vozila, 2. raz..doc
Hrvatski jezik - 3. raz..doc
Matematika 3. raz. B-program.docx
Matematika 3. raz. JMO.docx
Tehnike motornih vozila - 3. raz. - AUTOMEHANICARI.docx
Dijagnostika motornih vozila 3. r..docx
TEHNOLOGIJA GRIJANJA I KLIMATIZACIJE 3. raz..doc
TZK - 3. raz..doc
Tehnologija alatnicarstva - III.b.doc
Primjena racunala 3. r. - tehnicki crtaci.docx
Ukupno: 5370145
Ovaj mjesec: 1033
Ovaj tjedan: 965
Danas: 39